Toppledere er under et tøft resultatpress, har mye å gjøre, og de er derfor nødt til å prioritere knallhardt.
Som selgere og selgende organisasjoner er vi nødt til å skape en positiv relasjon, også med toppleder. Om ikke vi «trenger» direkte relasjon med toppleder, så må vi i hvert fall skape et positivt omdømme for oss selv og egen organisasjon overfor toppleder.
Fordi toppledere er dønn fokuserte og misliker sløsing, er de også opptatt av at selgere ikke sløser med tiden og oppmerksomheten til folk i egen organisasjon.
Noe av det verste som kan skje oss som selgere er når toppleder sier: «Ikke kast bort tiden på de folkene der!». Er vi først stemplet som irrelevante tidstyver, vil vi slite med å snu dette omdømmet. Vi vil simpelthen ikke komme i posisjon igjen til å skape et bedre inntrykk.
Derfor, når du er i dialog med toppleder eller ledere som rapporterer til toppleder, har toppleder en rekke forventninger.
- Du må utvise dømmekraft til å ta opp kun ting som ”fortjener” toppleders oppmerksomhet. Du må forholde deg til problemer, utfordringer og mål på toppleders nivå. En god tommelfingerregel er å ta opp kun ting som påvirker det vedkommende blir målt på og må rapportere til sine overordnete. Det påvirker hva du tar opp, og det har med omfanget å gjøre. Kan du spare en virksomhet 1000 kroner per år for en virksomhet som har overskudd på 50 millioner kroner i året, kaster du bort tiden til toppleder.
- Du må aldri sløse med toppleders tid! Tid er en knapphet for ledere, og du må vise stor respekt for leders tid. Det innebærer at du som selger gjør det som skal til for at du er ute i god tid, er klar til sette i gang umiddelbart og kommer til poenget meget raskt. Du må ha øvd på å fremstille essensen av ditt budskap meget raskt.
- Du må vise evne til å fremskaffe nødvendige ressurser. En leder forventer simpelthen at du som selger klarer å mobilisere egen virksomhet, og at du har gjennomslagskraft internt. Du må kunne «walk the talk».
- Toppleder forventer at du har evne, vilje og intelligens nok til å forstå kjøpers forretning! Vedkommende forventer at du har satt deg inn i bransjen, markedsforhold, konkurransesituasjon, og – ikke minst – kundens situasjon. Med alt tilgjengelig informasjon som finnes på nett i dag, er det ingen unnskyldning for ikke å stille svært godt forberedt.
- En toppleder tar det som en selvfølge at du er rask og effektiv i din respons til kjøpers forespørsler! Det er utilgivelig å utsette actionpunkter overfor en toppleder. Da blir du umiddelbart kategorisert som en tidstyv, og da er du ute.
- Toppledere tåler at ting ikke alltid går som det skal. De forventer ikke at selgere er feilfrie. Det de ikke tåler er bortforklaringer, unnskyldninger, unnvikenhet, sendrektighet eller feighet. Selger må ha mot til å stille seg til ansvar!
- Innsikt og forståelse for kundens produkter og kunder er en selvfølge. Du må lese deg opp på kundens produkt- og tjenesteportefølje, og du bør ha god innsikt i de kundesegmentene som kunden jobber mot. Du må simpelthen ha god kjennskap til kundens kunder og hva deres behov, mål og utfordringer er.
- En toppleder forventer at du kjenner egne produkter svært godt og da særlig kundeanvendelsen av egne produkter. Toppleder forventer ikke at du er teknisk ekspert, men at du har utdypende innsikt i hvordan kunder bruker og drar nytte av selgers virksomhets løsninger.
- Generelt sett forventer toppledere at du er en god problemløser. Det betyr ikke at du selv nødvendigvis må eller bør løse alle problemer selv, snarere at du sørger for at problemer blir løst. Det går på egenskap som løsningsorientering, gjennomføringsevne, kreativitet, pondus og systematikk / struktur.
- Avslutningsvis vil jeg understreke dette med å komme raskt til saken. Det er særlig overfor toppledere at konseptet «elevator pitch» er riktig. I løpet av noen ganske få sekunder må du være stand til å synligjøre at ditt budskap er relevant, viktig og at det er vinklet mot noe som det det haster med å ta tak i. Du og ditt selskap må fremstå som kyndige, proffe, løsningsorienterte og troverdige.
BEHOV FOR DYKTIG SALGSJEF eller MARKEDSSJEF?
LEDELSE, SALG OG DIGITAL MARKEDSFØRING
Tiltrekker og finner verdifulle kandidater som skaper resultater, ROI, og blir lenge
ALLE BRANSJER, HELE NORGE
Rekruttering Interimledelse Innleie Salgstrening Lederutvikling
• Kandidat «Community»
• Kandidat databaser
• Genuin searchprosess
• Lederblogg
• Salgsblogg
• Nyhetsbrev
• Rådgiver vekst og organisering
• Salgs- og leder coaching
B2B evalueringsprosess: Metode for rekruttering av selger, digital markedsfører og salgssjef
Suksesskriteriet for å tiltrekke, utvikle og beholde en dyktig salgsdirektør, markedsdirektør, salgssjef, B2B selger, Key Account Manager, New Business selger og Digital Markedfører.
Behov for proffe folk som skaper resultater og blir lenge?
Ta kontakt for en kort prat nå: kunde@b2b.no
B2B (B2B Group AS og B2B Salg AS) er en ledende aktør innen rekruttering, innleie og utvikling i ledelse, salg og digital markedsføring.
Selskapet har nå over 10 års erfaring og 10 – jubileum i 2020.
B2B er eneste nisjeselskap i Norge med fagnisjen ledelse, B2B salg og B2B markedsføring som leverer både rekruttering og utvikling. Målet er å hjelpe våre kunder med å skape prestasjonsteam, moderne salgskultur, vekst og ROI.
FLERE TIPS fra B2B eksperter:
Interessert i B2B Salg Digital Salgsprosess? Les vår salgsblogg artikkel Digital Salgsprosess B2B – en definisjon her: https://old.b2b.no/nyheter/digital-salgsprosess-b2b-en-definisjon/5617/
Her er tips på hvordan du gjennomfører B2B Salg webmøte:
• KUNDEMØTE PÅ WEB – 3 tips Digitalt Salg: https://old.b2b.no/nyheter/kundemote-pa-web-3-tips-digitalt-salg/5626/
• 23 punkts SJEKKLISTE for kundemøter på web – B2B Salg: https://old.b2b.no/salgsblogg/sjekkliste-for-kundemoter-pa-web-b2b/5248/?%20omhide=true
Andre tips fra B2B’s SALGSBLOGG:
• Webmøte, Webintervju, Websammenkomst – noten tips på verktøy: https://old.b2b.no/salgsverkt%c3%b8y-og-crm/webmote-webintervju-websammenkomst-noen-tips-pa-verktoy/5188/
• 7 Tips på hvordan jobbe effektivt med B2B salg på hjemmekontor: https://old.b2b.no/salgsblogg/7-tips-pa-hvordan-jobbe-effektiv-med-b2b-salg-pa-hjemmekontor/5335/
8 tips for kundevekst: https://old.b2b.no/salgsblogg/8-tips-for-kundevekst/5524/?omhide=true