1 enkelt tips for at du kan fremstå som en proff kandidat

Alle av oss har forbedringspotensial for å kunne sikre drømmejobben. Hva er smartest og raskest å fokusere på for å fremstå profesjonell? Her får du vårt tips, direkte fra headhunter.

Førsteinntrykk betyr en hel del i et jobbintervju. Hvordan du ter deg og opptrer, hvordan du hilser, går kledd, snakker og hvordan du er. I dagens digitale verden er LinkedIn blitt et nyttig verktøy i rekruttering. En headhunter benytter LinkedIn både til å finne kandidater, men også for å få et inntrykk av deg som kandidat og din profil. Og hva er førsteinntrykket da? Jo – bildet av deg.

REKRUTTERING – INNLEIE – SALGSTRENING – LEDERUTVIKLING – MØTEBOOKING

Ditt profilbilde på LinkedIn er en del av hele din profil, men en veldig viktig del som forteller en hel del om hvem du er.

Så hvorfor betyr bildet ditt på LinkedIn så mye?
Det er gjort en del studier på dette i løpet av de siste årene, og som headhunter med mange års erfaring innrømmer jeg at vi som regel alltid sjekker en søkers LinkedIn profil. Det første «vi møter» er ditt bilde, og hvorfor bruker da kandidater i snitt mindre enn 30 sekunder på å tenke på bildet?

For å øke din attraktivitet og respons fra headhuntere anbefaler jeg deg å investere noe mer tid og «effort» i ditt profilbilde (noe jeg som regel alltid anbefaler kandidater som vil ha råd om karriere). Et bilde gjør din profil «menneskelig».

Ditt bilde er i mange tilfeller din første mulighet til å kommunisere «hvem du er», om du er vennlig, imøtekommende, profesjonell, tiltalende og representativ. Et godt bilde vil også øke sjansene dine for at du blir kontaktet, og at du mottar invitasjon fra folk i nettverket, også fra en som er engasjert i rekruttering. Tenk på din profil og ditt bilde på profilen som ditt første steg til å bygge «et personlig brand», noe som blir mer og mer viktig i din karriereutvikling.

Du bør altså ha et godt bilde og du bør skille deg fra andre kandidater.

Vær deg selv

Få det beste ut av deg selv og hvem du er. Velg et bilde hvor andre vil kjenne deg igjen. Påse at bilde ligner slik du er «normalt», slik du er hver dag, både frisyre, briller, make-up etc. og bruk helst et bilde som ikke «er gått ut på dato», dvs. fra de siste årene. Om de har sett ansiktet ditt tidligere vil folk gjerne være mer imøtekommende, du vil også lettere få invitasjoner for å utvide ditt nettverk.

 Enkelt er tingen

Bildet skal være av deg og kun av deg. Unngå distraksjoner i bildet og ting som tar fokus bort fra ansiktet ditt. Ta ikke med andre gjenstander, dyr, barn eller annet. En nøytral bakgrunn er det beste, gjerne ensfarget og lys bakgrunn kan gi best resultat.

Velg den rette fotografen

Om du har råd, kan det være en nyttig investering å bruke en profesjonell fotograf. Derimot kan det holde lenge at du forespør en i nettverket, familien eller en venn du vet kan håndtere et kamera. Få noen som kan få deg til å smile naturlig. Ta gjerne mange bilder, slik at du har flere valg og kan velge det beste.

Velg et “passfoto”

Velg et bilde som ligner et passfoto i type. Det vil si at du velger et bilde av hode, nakke og toppen av skuldrene. Passfoto anbefales ikke å bruke, da du helst skal få frem deg selv som imøtekommende og vennlig (passfoto er uten smil) og du kan gjerne ta med øvre del av skulderpartiet. Om du velger hele kroppen vil hode ditt bli for lite og det blir vanskelig «å bli kjent med deg» og å kjenne deg igjen. (Som en typisk regel kan gjerne ansiktet ditt ta opp 60% av bildet).

Riktig uttrykk

Et vennlig, imøtekommende smil vil stimulere andre til å ta kontakt med deg. Ikke vær for alvorlig, som lett kan oppfattes som «skummel» eller lite imøtekommende. Ha et uttrykk hvor du «smiler med øynene», hvor du ser hyggelig, varm og vennlig ut.

Det er ingen “misse-kåring” eller «sportskonkurranse»
At du er en god “golfer”, en “reser på ski”, eller fikk største fisken i en fiskekonkurranse er uvesentlig og du fremstår neppe «best» av den grunn. Du fremstår heller ikke profesjonell om du legger inn bilde fra siste øl-festival hvor du var den som «svingte høyest med seidelen». Bilde på LinkedIn er ingen «misse-kårings-konkurranse», så mitt tips til deg om du er en flott, ung, pen dame: Prøv å begrense sminken, «hot» lip-stick, «dådyr-oversminkede» øyne, fancy distraherende frisyre, store blikkfang av øredobber og en haug med smykker.

Kle deg profesjonelt

Ha på deg klær som er typisk for det nivået du jobber på. LinkedIn er et profesjonelt nettverk for både forretning og karriere og det er da naturlig at du kler deg deretter. Er du mann kan du ha en skjorte med dressjakke over, er du kvinne kan du ha en bluse eller genser og gjerne også en dressjakke. Nøytrale klær og farger er det beste, gjerne mørk / blå/ grå dressjakke. Unngå klær med mange mønster (de går fort ut av mote og kan være forstyrrende). Hvitt rett mot ansiktet kan gjøre deg blek, så prøv å unngå hvitt. Rød er en farge som kan virke negativ på nettet, og det kan være en idè å unngå denne fargen.

Toppløse kjoler og topper anbefales ikke. Unngå å virke «naken». Igjen du skal virke profesjonell og da er det best at klærne er «nøytrale». Om du har et yrke som gjør at du går kledd i «private klær» som T-shirt, Sweat-shirt, hettegenser eller overaller bør du «dresse deg opp». Du bør hverken være «overdresset» eller «underdresset», men skal du fremstå profesjonell (også for headhuntere), kan du gjerne ha en forretningsmessig klesstil.

Profesjonelt bilde

Det er en rekke forskjellige profilbilder på LinkedIn. Noen ganger kan en ha følelsen av at vi har kommet inn på en helt annen side eller et annet type sosialt nettverk. LinkedIn er et profesjonelt nettverk, et verktøy for å bygge nettverk i den profesjonelle arena og i forretning. LinkedIn er et karrierenettverk. Private bilder hører ikke hjemme på LinkedIn (med få unntak) og det vil ikke imponere en som jobber med rekruttering.

Når du har valgt nytt bilde, gå gjerne gjennom din profilinformasjon på nytt for å dobbeltsjekke at din erfaring, utdannelse, din nøkkelkompetanse og annen informasjon stemmer. Det er også nyttig at du legger til et godt bakgrunnsbilde, som gjerne gjenspeiler ditt yrke om du da ikke er i et selskap som har sine retningslinjer for hvilket bakgrunnsbilde du skal bruke.

Du vil kunne gi et svært godt inntrykk om du har et profesjonelt bilde på LinkedIn, som nå er internetts aller viktigste side for å skape nettverk og videre karriere.

Lykke til!

Mona BO Hauge/B2B

Karrieretips? - om personlig utvikling, salg, vekst og ledelse

Behov for dyktige folk i salg, markedsføring eller salgsledelse? Eller hjelp til salgsutvikling eller møtebooking?

Ta kontakt med oss i dag for å få hjelp med å styrke vekst og salg i din bedrift.

Om Mona BO Hauge

Mona BO Hauge, CEO og Senior Business Consultant har 30 års erfaring i salg- og markedsføring, moderne salg og digital markedsføring, 20 år i ledelse, spesialist på vekst, endringsledelse, prestasjonsutvikling fra nasjonale og globale selskaper. Over 10 år som konsulent og headhunter. Sterk på salgsstrategi, salgsstruktur, organisasjonsutvikling, prestasjonsledelse, B2B Vekstmodellen og å rekruttere, engasjere, evaluere og trene dyktige folk som skaper resultater og ROI. Ta kontakt: mona.hauge@b2bsalg.no, mobil.: +47 928 84 556.

Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/b2b/old.b2b.no/wp-content/themes/canvasb2b/functions.php on line 355

Warning: Use of undefined constant medium - assumed 'medium' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/b2b/old.b2b.no/wp-content/themes/canvasb2b/functions.php on line 355
B2B Salg

Om B2B Salg

B2B Salg AS er en ledende aktør innen rekruttering, rådgivning, trening, utleie og pilotprosjekter i salg, kundeservice, markedsføring og ledelse i forretningsmarkedet (B2B). Som nisjeleverandør har vi stor fokus på fagkompetanse, grundighet og kvalitet i våre leveranser. Ved siden av å være en ledende aktør innen rekruttering i salg og salgsledelse, jobber vi som salgsrådgivere og trenere.

Kontakt: +47 92 88 45 56
Epost:  kunde@b2bsalg.no