Det er smertelig for et selskap ikke å nå salgsmålene. La oss se på 25 årsaker både på individ- og på selskapsbasis.
I vår virksomhet som salgsutviklere, møte vi kunder som ønsker at salget skal være høyere enn det man oppnår i dag.
Noen gjør det veldig bra, men ønsker å gjøre det enda bedre. Andre sliter med salg som er alt for lavt og er nødt til å ta grep. Atter andre selger på det jevne, og klarer seg greit, men innser at salget må økes dersom bunnlinjen skal bli som den bør være.
Her er en liste med 25 årsaker til at salget ikke er som det skal.
- Manglende salgsmodell
- Ikke-fungerende salgs- og markedskanaler
- Salgsstrategi som ikke gir de rette føringer
- Mangelfulle bedriftsverdier
- Suboptimal salgskultur
- Svak salgsleder
- Mangelfulle prosesser i salgsledelse
- Dårlige, mangelfulle eller ikke-eksisterende salgsprosesser
- Ikke fungerende lønns- og incentivmodell
- Selgere med manglende forutsetninger for å lykkes i det gitte salgarbeidet
- Feil mann på feil sted – dårlig match mellom oppgaver og den gitte persons sterke sider
- Manglende kunnskap om salgsfaget
- Elendig territoriestyring
- Svake, urettferdige, for enkle, urealistiske eller virkelighetsfjerne salgsbudsjetter
- Mangelfulle eller ineffektive salgsverktøy
- Ineffektiv kundesegmentering
- Dårlig match mellom en gitt løsning og et gitt kundesegment (feil produkt til feil kundegruppe)
- Umotiverte selgere
- Demotiverte selgere
- Svakt opplærings-, trenings- og salgsutviklingsregime
- Selskapet har et svak renomé
- Selskapet har ikke konkurransedyktige løsninger
- Selskapet er feil / svakt posisjonert i markedet
- Selskapets salgstaktikk er ikke i samsvar med selskapets faktiske markedsposisjon
- Selskapet har mangelfull markedsføring
Her er bare å gyve løs.