Skal du lykkes med vekst i dagens marked må du være markedsstyrt. Du må forstå og ha fokus på kunder og marked. Agere fra kundens ståsted. Ikke ditt.
Å være markedsstyrt med fokus på vekst betyr at alt som gjøres av alle i selskapet er drevet av målgruppens behov. Lett å si, men virkelige markedsstyrte selskaper er i mindretall, særlig i B2B. Typiske karakteristika ved markedsstyrte selskaper:
- Tar Strategisk valg av marked(er) og segmenter.
- Forstår problemer, utfordringer og muligheter for de potensielle kjøpere.
- Kjenner på trender og fremtidige problemer potensielle kjøpere i
målgruppen(e) vil møte de neste 1-3 år. - Lytter til og forstår hva kundene forteller om hva som egentlig skjer i deres virksomhet, ikke bare hvilke nye funksjoner og forbedringer de ønsker.
- Bruker pålitelige faktabaserte forskningsdata, porteføljedata og bransje/markedsanalyse for å gjøre strategiske og taktiske ”go-to-market” beslutninger.
- Tar strategiske beslutninger om hvilke markeder /segmenter selskapet skal betjene på tvers av alle områdene og hvilken verdiøkning selskapet tilfører disse markeder/segmenter.
- Bruker alltid perspektivet: ”Se ting utenfra og inn” (og ikke omvendt).
- Deres løsninger kan genuint skape verdier for kundene sine.
OUTBOUND eller INBOUND?
B2B eksperter sier:
Ja, takk begge deler!
Nøkkelen til suksess ligger ikke alene på B2B salg og salgsledelsen.
En sterk salgsmodell krever et strategisk og forankret valg av marked og segmenter og en kombinasjon mellom B2B salg og B2B markedsføring, OUTBOUND salgsaktiviteter og INBOUND markedsaktiviteter som vil være avgjørende for å lykkes med sunn vekst og ROI.
«tar deg steget videre»
- Fokus på hvor og hvordan bedriften kan trekke seg ut i utvalgte markeder i stedet for bare å ha en ”tilstedeværelse” i mange markeder.
- Utvikler en bedriftskultur og et tankesett om å være en betrodd rådgiver for kunder og prospekter i stedet for ”bare en leverandør” av produkter og tjenester.
- Alle funksjonelle områder i selskapet er justert rundt samme ”go-to-market” strategi.
- Forstår og reagerer på kjøperens prosesser og evner å holde kontrollen med å få kjøperen mot og til en beslutning.
- Utvikler langsiktige kunder som ønsker å gjøre forretninger med firmaet.
- Setter klare mål og bruker målparametere KPIs (= Key performance Indicators ) og aktivitetsmål til å måle B2B salg og B2B markedsføring, OUTBOUND og INBOUND aktiviteter og prosesser på tvers av flere dimensjoner.
- B2B Salg og integrert inbound digital markedsføring er strategisk ledende i selskapet og sentralt for å få forretningen til å lykkes. En dyktig salgsdirektør, markedsdirektør eller Head of sales & marketing er nøkkelpersoner til selskapets vekst og ROI.
Nøkkelen til vekst på topp og bunnlinje er dyktige salgs- og markedsføringsledere.
Skal du rekruttere salgssjef, digital markedssjef eller
Head of sales & marketing?
B2B finner topp kvalifiserte ledere, avdekker kompetanse innen ledelse, kommunikasjon, personlige egenskaper, evne til å utvikle medarbeidere, coachingevner, faglig kompetanse og erfaring.
KONTAKT Senior Management Consultant i dag:
Sats på dyktige B2B lederressurser gjennom B2B.
Ønsker du råd om organisering for vekst eller hjelp til rekruttering?
Ta kontakt i dag: kunde@b2b.no
Mona BO Hauge
B2B
B2B bistår i det proffe markedet:
BEHOV FOR DYKTIG SALGSJEF eller MARKEDSSJEF?
LEDELSE, SALG OG DIGITAL MARKEDSFØRING
Tiltrekker og finner verdifulle kandidater som skaper resultater, ROI, og blir lenge
ALLE BRANSJER, HELE NORGE
Rekruttering Interimledelse Innleie Salgstrening Lederutvikling
• Kandidat «Community»
• Kandidat databaser
• Genuin searchprosess
• Lederblogg
• Salgsblogg
• Nyhetsbrev
• Rådgiver vekst og organisering
• Salgs- og leder coaching
B2B evalueringsprosess: Metode for rekruttering av selger, digital markedsfører og salgssjef
Suksesskriteriet for å tiltrekke, utvikle og beholde en dyktig salgsdirektør, markedsdirektør, salgssjef, B2B selger, Key Account Manager, New Business selger og Digital Markedfører.
Behov for proffe folk som skaper resultater og blir lenge?
Ta kontakt for en kort prat nå: kunde@b2b.no
B2B (B2B Group AS og B2B Salg AS) er en ledende aktør innen rekruttering, innleie og utvikling i ledelse, salg og digital markedsføring.
Selskapet har nå over 10 års erfaring og 10 – jubileum i 2020.
B2B er eneste nisjeselskap i Norge med fagnisjen ledelse, B2B salg og B2B markedsføring som leverer både rekruttering og utvikling. Målet er å hjelpe våre kunder med å skape prestasjonsteam, moderne salgskultur, vekst og ROI.
FLERE TIPS fra B2B eksperter:
Kjære CEO. Salgsstrategien starter «hjemme i stua»: I styrerommet og i toppledelsen. Og nå gjelder det!
Hva tjener en selger eller salgssjef i Norge?
Interessert i B2B Salg Digital Salgsprosess? Les vår salgsblogg artikkel Digital Salgsprosess B2B – en definisjon her:
https://old.b2b.no/nyheter/digital-salgsprosess-b2b-en-definisjon/5617/
Her er tips på hvordan du gjennomfører B2B Salg webmøte:
- KUNDEMØTE PÅ WEB – 3 tips Digitalt Salg: https://old.b2b.no/nyheter/kundemote-pa-web-3-tips-digitalt-salg/5626/
- 23 punkts SJEKKLISTE for kundemøter på web – B2B Salg: https://old.b2b.no/salgsblogg/sjekkliste-for-kundemoter-pa-web-b2b/5248/?%20omhide=true
Andre tips fra B2B’s SALGSBLOGG:
- Webmøte, Webintervju, Websammenkomst – noten tips på verktøy: https://old.b2b.no/salgsverkt%c3%b8y-og-crm/webmote-webintervju-websammenkomst-noen-tips-pa-verktoy/5188/
- 7 Tips på hvordan jobbe effektivt med B2B salg på hjemmekontor: https://old.b2b.no/salgsblogg/7-tips-pa-hvordan-jobbe-effektiv-med-b2b-salg-pa-hjemmekontor/5335/
8 tips for kundevekst: https://old.b2b.no/salgsblogg/8-tips-for-kundevekst/5524/?omhide=true