Alle av oss har forbedringspotensial for å kunne fremstå som en proff leder og skape et større nettverk, for deg selv og for bedriften. Hva er smartest og raskest å fokusere på for å fremstå profesjonell? Her får du vårt tips, direkte fra en Senior konsulent innen lederutvikling.
Førsteinntrykk betyr en hel del i møte med mennesker. Hvordan du ter deg og opptrer, hvordan du hilser, går kledd, snakker og hvordan du er. I dagens digitale verden er LinkedIn blitt et nyttig verktøy bl.a. i rekruttering, i nettverksbygging, for å skape nye kunder, tiltrekke seg interesse fra samarbeidspartnere og fremstå som en engasjert leder.
Ledere og nøkkelpersoner benytter LinkedIn til både å sjekke ut personer de skal møte, bli kjent med selskaper og beslutningstagere og få et inntrykk av både selskaper og ledelsen. De får et inntrykk av deg som leder og din profil. Og hva er førsteinntrykket da? Jo – bildet av deg.
Ditt profilbilde på LinkedIn er en del av hele din profil, men en veldig viktig del som forteller en hel del om hvem du er. Så hvorfor betyr bildet ditt på LinkedIn så mye?
Det er gjort en del studier på dette i løpet av de siste årene, og som konsulent og headhunter med mange års erfaring innen ledelse innrømmer jeg at LinkedIn er blitt et svært nyttig verktøy for å bli kjent med lederprofiler. Det første «vi møter» er ditt bilde. Vi ser hvem du er, hvordan du ser ut og vil ha en anledning til å kjenne deg igjen, om vi møter deg. Og da er spørsmålet: Om profilbildet betyr så mye, hvorfor bruker da folk i snitt mindre enn 30 sekunder på å tenke på bildet?
For å øke din attraktivitet, profesjonalitet og positiv respons fra markedet og de som sjekker opp din profil på Linkedin, anbefaler jeg deg å investere noe mer tid og «effort» i ditt profilbilde (noe jeg som regel alltid anbefaler kandidater som vil ha råd om karriere). Et bilde gjør din profil «menneskelig».
Ditt bilde er i mange tilfeller din første mulighet til å kommunisere «hvem du er», om du er vennlig, imøtekommende, profesjonell, tiltalende og representativ. Det kan også fortelle en del om din lederstil og lederprofil. Et godt bilde vil også øke sjansene dine for at du blir oppfattet positivt og at du mottar invitasjon fra folk i nettverket, også fra nøkkelpersoner som vil skape verdi for deg og din bedrift. Tenk på din profil og ditt bilde på profilen som ditt første steg til å bygge «en personlig brand», selv om det også sier noe om bedriften du representerer.
Du bør altså ha et godt bilde og du bør skille deg fra konkurrenter og uprofesjonelle personer i næringslivet.
Gå for «normalt» – Vær deg selv
Få det beste ut av deg selv og hvem du er. Velg et bilde hvor andre vil kjenne deg igjen. Påse at bilde ligner slik du er «normalt», slik du er hver dag, både frisyre, briller, make-up etc. og bruk helst et bilde som ikke «er gått ut på dato», dvs. fra de siste årene. Om de har sett ansiktet ditt tidligere vil folk gjerne være mer imøtekommende, du vil også lettere få invitasjoner for å utvide ditt nettverk.
Unngå distraksjoner – Enkelt er tingen
Bildet skal være av deg og kun av deg. Unngå distraksjoner i bildet og ting som tar fokus bort fra ansiktet ditt. Ta ikke med andre gjenstander, dyr, barn eller annet. En nøytral bakgrunn er det beste, gjerne ensfarget og lys bakgrunn kan gi best resultat.
Benytt helst en profesjonell fotograf – og velg den rette fotografen
Om du har råd, kan det være en nyttig investering å bruke en profesjonell fotograf. Derimot kan det holde lenge at du forespør en i nettverket, familien eller en venn du vet kan håndtere et kamera. Få noen som kan få deg til å smile naturlig. Ta gjerne mange bilder, slik at du har flere valg og kan velge det beste.
“Passfoto” er tingen
Velg et bilde som ligner et passfoto i type. Det vil si at du velger et bilde av hode, nakke og toppen av skuldrene. Passfoto anbefales ikke å bruke, da du helst skal få frem deg selv som imøtekommende og vennlig (passfoto er uten smil) og du kan gjerne ta med øvre del av skulderpartiet. Om du velger hele kroppen vil hode ditt bli for lite og det blir vanskelig «å bli kjent med deg» og å kjenne deg igjen. (Som en typisk regel kan gjerne ansiktet ditt ta opp 60% av bildet).
Vær hyggelig – ha «riktig uttrykk»
Et vennlig, imøtekommende smil vil stimulere andre til å ta kontakt med deg. Ikke vær for alvorlig, som lett kan oppfattes som «skummel» eller lite imøtekommende. Ha et uttrykk hvor du «smiler med øynene», hvor du ser hyggelig, varm og vennlig ut.
Det er ingen “misse-kåring” eller «sportskonkurranse»
At du er en god “golfer”, en “reser på ski”, eller fikk største fisken i en fiskekonkurranse er uvesentlig og du fremstår neppe «best» av den grunn. Du fremstår heller ikke profesjonell om du legger inn bilde fra siste øl-festival hvor du var den som «svingte høyest med seidelen». Bilde på LinkedIn er ingen «misse-kårings-konkurranse», så mitt tips til deg om du er en flott, ung, pen dame: Prøv å begrense sminken, «hot» lip-stick, «dådyr-oversminkede» øyne, fancy distraherende frisyre, store blikkfang av øredobber og en haug med smykker.
Klær skaper folk – Kle deg profesjonelt
Ha på deg klær som er typisk for det nivået du jobber på. LinkedIn er et profesjonelt nettverk for både forretning og karriere og det er da naturlig at du kler deg deretter. Er du mann kan du ha en skjorte med dressjakke over, er du kvinne kan du ha en bluse eller genser og gjerne også en dressjakke. Nøytrale klær og farger er det beste, gjerne mørk / blå/ grå dressjakke. Unngå klær med mange mønster (de går fort ut av mote og kan være forstyrrende). Hvitt rett mot ansiktet kan gjøre deg blek, så prøv å unngå hvitt. Rød er en farge som kan virke negativ på nettet, og det kan være en idè å unngå denne fargen.
Kjære kvinnelige ledere: Skulderløse kjoler og topper anbefales ikke. Unngå å virke «naken». Igjen du skal virke profesjonell og da er det best at klærne er «nøytrale».
Om du har et yrke som gjør at du går kledd i «private klær» som T-shirt, Sweat-shirt, hettegenser eller overaller bør du «dresse deg opp». Du bør hverken være «overdresset» eller «underdresset», men skal du fremstå profesjonell (også for headhuntere), kan du gjerne ha en forretningsmessig klesstil.
Profesjonelt bilde
Det er en rekke forskjellige profilbilder på LinkedIn. Noen ganger kan en ha følelsen av at vi har kommet inn på en helt annen side eller et annet type sosialt nettverk. LinkedIn er et profesjonelt nettverk, et verktøy for å bygge nettverk i den profesjonelle arena og i forretning. Private bilder hører ikke hjemme på LinkedIn (med få unntak) og det vil ikke imponere en som jobber med rekruttering.
Når du har valgt nytt bilde, gå gjerne gjennom din profilinformasjon på nytt for å dobbeltsjekke at din erfaring, utdannelse, din nøkkelkompetanse, din lederkompetanse og annen informasjon stemmer. Det er også nyttig at du legger til et godt bakgrunnsbilde, som gjerne gjenspeiler ditt yrke, hvilken type leder du er, om du da ikke er i et selskap som har sine retningslinjer for hvilket bakgrunnsbilde du skal bruke.
Du vil kunne gi et svært godt inntrykk om du har et profesjonelt bilde på LinkedIn, som nå er internetts aller viktigste side for å skape nettverk, vekst, engasjement og videre karriere.
Lykke til!
Mona BO Hauge/B2B
Følg oss gjerne på våre sosiale nettsteder:
B2B LinkedIn – bedriftsside
B2B LinkedIn – presentasjonsside
B2B Facebook – rekruttering
B2B Facebook – salg
B2B Twitter
B2B Instagram
Meld deg på vårt nyhetsbrev, hvor du kan få tips om ledelse, salgsledelse, salgstrening, salg, vekst, utvikling, strategi, HR og rekruttering: Abonner på nyhetsbrev.